SähköpyörÄOPAs: järjestelmät tutuksi
Lähes jokaisesta pyörätyypistä löytyy nykyään myös sähköinen versio. Tämä luonnollisesti tarkoittaa myös sitä, että pyörää hankkiessa on kiinnitettävä huomiota vielä useampiin asioihin, kun mukaan tulee sähköpyörien moottorit, akut ja ohjaimet. Mitä eri termit kuten keskimoottori, integroitu akku ja älypuhelinintegraatio sitten tarkoittavat? Mikä on Smart System? Sähköpyöräoppaan ensimmäisessä osassa haluamme selventää eri termejä sekä tuoda esille valmistajia, joiden moottoreita, akkuja ja ohjaimia löydät myymistämme pyöristä.
Sähköjärjestelmien valmistajat
Valmistajia on hyvinkin paljon, ja eri pyörämerkit käyttävät eri valmistajien järjestelmiä. Jokainen valmistaja on omalla osaamisellaan ja tietotaidollaan vienyt sähköpyöräilyn maailmaa eteenpäin hurjin harppauksin, ja erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana niin moottorit, akut kuin muutkin sähköjärjestelmän komponentit ovat kehittyneet huimasti. Tämä tarkoittaa tietysti myös sitä, että paljon uusiakin valmistajia on ilmaantunut ja kilpailu kovenee!
Bosch
Merkkinä Saksalainen Bosch on varmasti suurimmalle osalle tuttu esimerkiksi erilaisista kodinkoneista, mutta se on valmistanut myös sähköpyörien kokonaisia järjestelmiä jo vuodesta 2010 lähtien. Lähes 15 vuoden kokemuksen turvin Bosch on kasvanut maailman suurimmaksi sähköpyörävalmistajaksi, johon luottaa yli 100 maailman johtavaa polkupyörävalmistajaa.
Boschin valikoima kattaa kaiken mahdollisen sähköpyöriin, sisältäen paljon erilaisia moottoreita, akkuja, ohjaimia ja kaikkea näiden välille. Moottorien osalta Bosch valmistaa ainoastaan keskimoottoreita, jotka ovat ylivoimaisesti yleisin sähköpyörissä käytetty moottorityyppi. Akkuja ja ohjaimia Boschin valikoimasta löytyy runsaasti erilaisia eri käyttötarkoituksiin!
Jatkuvalla innovaatiolla ja kehitystyöllä Bosch on tuonut markkinoille paljon uraauurtavia tuotteita, ja vienyt sähköpyöräilyn maailmaa hurjasti eteenpäin. Viimeisimpinä kehitysaskeleina Bosch on tuonut markkinoille jo monesta pyörämallista löytyvän Smart System-järjestelmän, joka älypuhelimen eBike Flow-appiin yhdistettynä mahdollistaa esimerkiksi langattomat järjestelmäpäivitykset, säätöjen tekemisen ja ylläpitämisen. Smart System kehittyy myös vuosi vuodelta, tarjoten nykyään jo esimerkiksi varashälyttimen suoraan sähköpyörän omalla järjestelmällä ilman kalliita lisäosia.
Boschin sähköjärjestelmiä löydät muunmuassa Scott Axis eRide 30-sähköhybridipyörästä sekä uudesta Trek Powerfly+ 4 Equipped Gen 5-maastosähköpyörästä!
Shimano
Jos olet ajanut polkupyörällä, erityisesti vaihteellisella sellaiselle, olet suurella todennäköisyydellä käyttänyt Shimanon komponentteja. Maailman suurin polkupyörien osavalmistaja on laajentanut valikoimaansa myös sähköpyöräilyn maailmaan moottorien, akkujen ja ohjaimien muodossa. Kun taustalla on yli sadan vuoden kokemus lähes kaikenlaisten polkupyörän komponenttien valmistuksesta, myös moottorit ja muut sähköpyörän osat ovat rautaisella ammattitaidolla tarkkaan harkittuja. Ensimmäinen Shimano STEPS-järjestelmä saapui markkinoille vuonna 2010.
Shimanon moottorimallisto kattaa laajasti erityyppisten pyörien tarpeet, keskittyen keskimoottorisiin malleihin. Akkuja on runsaasti erilaisia täysin runkoon integroiduista tavaratelineelle kiinnitettäviin, ja ohjaimien sekä näyttöjen mallisto on myös vähintäänkin riittävän laaja. Jokaiseen pyörään ja jokaiselle pyöräilijälle löytyy siis jotakin! Shimanon oma E-Tube-puhelinappi tekee moottorin säätämisesta, päivityksistä ja ajotietojen seuraamisesta helppoa.
Shimano on myös ensimmäisenä maailmassa yhdistänyt vaihteiston ja sähköjärjestelmän toiminnan, mahdollistaen jopa täysin automaattisen vaihteiden vaihdon yhteensopivilla osasarjoilla! Suuri etu Shimanolla on myös juuri omien osasarjojensa valmistaminen, ja niiden kehitys onkin kulkenut käsi kädessä sähköpyörien kehityksen kanssa. Vaihteiston komponentit, kuten ketjut ja rattaat, ovat entistä kestävämpiä, täyttäen sähköpyörien kovemman kulutuksen vaatimukset.
Shimanon sähköjärjestelmän löydät mm. Marin Alpine Trail E2-täysjoustosähköpyörästä sekä Crescent Elmer-kaupunkisähköpyörästä.
TQ
TQ on pieni mutta pippurinen tuore tulokas sähköpyörien laajassa maailmassa. Itse yritys on perustettu vuonna 1994 Saksassa, ja sähköpyörän komponenttejakin he ovat valmistaneet jo vuodesta 2008, mutta erityisesti vuonna 2021 yhteistyössä Trekin kanssa lanseeratun HPR50-moottorijärjestelmän ansiosta TQ on todella noussut parrasvaloihin.
TQ on lyhenne sanoista Technology in Quality, ja tämä on myös yrityksen motto kaikessa tekemisessä. TQ on alunperin toiminut robotiikan saralla, valmistaen erilaisia komponentteja jopa avaruusohjelmien käyttöön. TQ:n valmistamaa tekniikkaa onkin tällä hetkellä muunmuassa punaisella naapuriplaneetallamme marsissa! Jokainen komponentti valmistetaan ja kasataan edelleen yrityksen kotikonnuilla Saksassa.
2021 TQ toi markkinoille ainutlaatuisen HPR50-sähköpyöräjärjestelmän, ja yritys käyttääkin kaiken tietotaitonsa yhden järjestelmän huippuunsa hiomiseen. Markkinoiden kevyin ja pienikokoisin keskimoottori, integroidut akut sekä intuitiivinen runkoon asennettava näyttö ja pienen pieni tankoon tuleva ohjain mahdollistavat entistä luonnollisemman tuntuisen sähköpyöräilyn. TQ:n moottoreilla varustetut pyörät ovat erittäin kevyitä niin painoltaan kuin ajotuntumaltaan, eikä pyörien ulkonäöstä nopealla vilkaisulla edes huomaa niiden olevan sähköpyöriä.
Trek Fuel EXe-maastosähköpyörä oli ensimmäinen TQ HPR50-moottorilla varustettu pyörä, ja sen jälkeen mallisto on laajentunut niin Trekin muihin malleihin kuin useampiin muihin merkkeihinkin. Esimerkiksi Scott luottaa HPR50-järjestelmään jo useammissa malleissa niin maastossa kuin maanteillä.
TQ onkin ainutlaatuisen sähköjärjestelmänsä ansiosta saanut jalan vahvasti sähköpyöräilyn oven väliin, ja tulevien vuosien aikana kehitys jatkuu varmasti vahvana!
TQ:n HPR50-järjestelmä on käytössä muunmuassa Scott Solace Gravel 30-gravelsähköpyörässä.
Hyena
Vuonna 2013 sähköpyörämarkkinoille ryminällä saapunut Hyena on tunnettu tehokkaista takanapamoottoreistaan, jotka ovat edelleen yrityksen toiminnan kulmakivi. Takanapamoottorit ovat olleet olennainen osa kevyempien sähköhybridien ja sähkögravelpyörien kehitystä, ja Hyena on ollut kehityksen etunenässä innovatiivisilla sähköjärjestelmillään. Huomaamattoman tehokas takanapamoottori, integroidut akut ja tyylikkään yksinkertaiset ohjaimet ovat kaikki olennainen osa helppokäyttöistä kokonaisuutta.
Hyena on panostanut runsaasti järjestelmiensä yksinkertaisuuteen, jotta käyttö on mahdollisimman vaivatonta kaikissa tilanteissa. Keveys on myös suuressa osassa Hyenan järjestelmien kehitystä, ja siksi se onkin ollut suosittu vaihtoehto esimerkiksi gravelsähköpyörissä! Hyenan oma Hyena Rider Assistant-appi mahdollistaa niin erittäin helppojen päivitysten tekemisen ja moottorin avustusten tarkankin säätämisen omien mieltymysten mukaiseksi. Samasta appista näet näppärästi myös kaikki ajotiedot!
Hyenan sähköjärjestelmiä on paljon käytössä jo edellä mainitun kaltaisesti kevyemmän pään sähköhybridipyörissä ja sähkögravelpyörissä. Hyena on myös edelleen verrattain uusi tulokas sähköpyörien saralla, mutta kehitys on ollut kovaa ja esimerkiksi vuodelle 2024 Hyena julkaisi ensimmäisen keskimoottorimallinsa jo olemassa olevien takanapamoottoreiden tueksi!
Hyenan sähköjärjestelmä on käytössä esimerkiksi Trek FX+ -mallin kevytsähköpyörässä!
Mahle
Mahle on toinen erityisesti takanapamoottoreiden saralla kunnostautunut sähköpyöräosien valmistaja. Mahle on jo vuosikymmeniä toiminut yhtenä automaailman suurimmista osatoimittajista esimerkiksi ilmastoinnin rakennuksessa, ja Mahlen komponentteja löytyykin niin tieliikennekelpoisista farmariautoista kuin kisakireimmistä rata-autoistakin. Tulevaisuus ja sen kehittäminen on isossa osassa Mahlen ideologiaa, ja mikäs sen parempi tapa olla eturintamassa tulevaisuuden kulkuneuvojen kehityksessä kuin sähköpyörät!
Mahlen moottori- ja akkuvalikoima on melko pieni, mutta sitäkin laadukkaampi. Keskittämällä kaiken osaamisensa pieneen määrään moottoreita ja akkuja, saadaan pienimmätkin yksityiskohdat hiottua millilleen kuntoon. Kolmesta takanapamoottorista, integroiduista akuista sekä innovatiivisesta XS-akusta koostuva Mahlen ekosysteemi on jo todistanut toimintakykynsä monissa pyörissä niihin luottaakin moni merkki ympäri maailman. Mahlen valikoimista löytyy myös markkinoiden kevein takanapamoottori, X20!
Kuten useilla muullakin merkillä, jatkuva kehitys ja innovaatio ajaa Mahlen sähköpyöräkomponentteja jatkuvasti eteenpäin. Muunmuassa intuitiivinen My SmartBike-appi on myös sähköpyörien saumattoman integroinnin ja helpon päivittäisen käytön edelläkävijä!
Moottorityypit
Moottori on se ehkä olennaisin osa sähköpyörän kokonaisuutta, sillä se antaa lisätehoa polkemiseen. Sähköpyöristä on käytössä kolmea erilaista moottorityyppiä: keskimoottori, takanapamoottori ja etunapamoottori. Mitä ne sitten tarkoittavat?
Keskimoottori
Keskimoottori on selkeästi yleisin sähköpyörissä käytetty moottorityyppi. Nimensä mukaisesti moottori sijaitsee runkoon kiinnitettynä keskellä, tarjoten luonnollisen tuntuisen ja välittömän avustuksen polkemiseen. Keskimoottori on myös pyörän painonpisteen kannalta optimaalinen, sillä moottori tuo melko suuren painonlisäyksen ja kun sen sijoittaa melko matalalle ja keskelle, ajaminen säilyy tasapainoisena ja helppona.
Keskimoottoriset pyörät ovat usein hieman painavampia, sillä moottorin tuoma lisäpaino ja vääntö tarkoittavat myös kovempia vaatimuksia niin rungon materiaalivahvuuksille kuin suunnittelullekin! Tämäkin on kuitenkin muuttumassa, kun TQ:n kaltaiset valmistajat tuovat markkinoille jatkuvasti kevyempiä ja pienikokoisempia moottoreita.
Keskimoottorit ovat myös moottoreista tehokkaimpia. Tehot vaihtelevat yleisesti 50Nm ja 85Nm välillä, valmistajasta ja mallista riippuen.
Keskimoottori on esimerkiksi uudessa Scott Passage 30 Slope-sähköhybridissä.
Takanapamoottori
Takanapamoottori on yleisesti käytössä kevyemmissä ja urheilullisemmissa pyörissä, pääosin kevyemmän painonsa takia. Itse moottori ei välttämättä ole kevyempi, mutta kun se on sijoitettu takanapaan, vaatimukset rungolle ovat kevyemmät, jolloin myös kokonaispaino on pienempi. Takanapamoottori on myös ulospäin huomaamattomampi, jolloin pyörän ulkonäkö säilyy monen mielestä tyylikkäämpänä!
Takanapamoottoreita löytyy paljon esimerkiksi sähköavusteisista maantie- ja gravelpyöristä sekä sporttisemmista hybridisähköpyöristä, joissa ne tuovat juuri sopivan avun ylämäkiin ja pitkiin tuulisiin osuuksiin.
Takanamoottorien teho vaihtelee valmistajasta ja mallista riippuen yleensä 30Nm ja 70Nm välillä.
Takanapamoottorin löydät esimerkiksi Trek Dual Sport+ 2-hybridisähköpyörästä.
Etunapamoottorit
Vielä reilu vuosikymmen takaperin etunapamoottori oli hyvin yleinen, mutta nykyään jo huomattavasti harvinaisempi. Etunapamoottori oli sähköpyörien kehityksen alkutaipaleella yleinen valinta siksi, ettei se vaatinut välttämättä edes erillistä runkoa ilman sähköä oleviin pyöriin verrattuna. Sähköpyörien suunnittelun ja valmistuksen kehittyessä keski- ja takanapamoottori valtasivat alaa, ja etunapamoottori jäi sivummalle. Yleisimmin etunapamoottoria löytyy enää edullisimmista kaupunkisähköpyöristä, eikä esimerkiksi Nummen Pyörän edustamien merkkien valikoimista löydy yhtäkään etunapamoottorillista mallia!
Akkutyypit
Kuten moottoreita, myös akkuja on runsaasti erilaisia ja eri tehoisia! Ja jos moottorit ovat viime vuosina ottaneet askelia eteenpäin, on akkuteknologia edennyt harppauksin.
Integroitu akku
Pyörän runkoon joko kokonaan tai osittain integroitu akku on näinä päivinä yleisin akkutyyppi. Kokonaan rungon sisään integroitu akku on tyylikäs ja hyvin suojassa niin sääolosuhteilta kuin esimerkiksi ilkivallaltakin. Integroitujen akkujen osuus on kasvanut jatkuvasti akkujen kehittyessä, ja nyt suurin osa pyöristä käyttää jo tämän tyylistä akkua! Integroitu akku on myös keskimoottorin tapaa ajamisen kannalta paras, kun painopiste on matalalla ja keskellä.
Suurin osa integroiduista akuista on irrotettavia, mutta erityisesti pienikokoisimmat akut esimerkiksi kevysähköpyörissä saattavat olla rungossa kiinteästi, jolloin irrotus onnistuu vain siihen tarkoitetuilla työkaluilla. Tällöin akun irrottamista itse ei suositella!
Integroitujen akkujen kapasiteetit vaihtelevat yleensä 250Wh-800Wh välillä.
Integroituja akkuja löytyy esimerkiksi Trek District+ 4 Lowstep-kaupunkisähköpyörässä sekä Crescent Elgot-sähköhybridipyörässä
Ulkoinen runkoakku
Ulkoinen runkoakku oli vielä muutamia vuosia sitten yleisin akkutyyppi, mutta valmistustekniikoiden ja suunnittelun edetessä integroitu akku on ottanut ykköspaikan. Ulkoinen akku on nimensä mukaisesti rungon ulkopuolelle, yleensä keskikohdan paikkeille sijoitettu akku, joka on helppo irrottaa vaikkapa latausta tai säilytystä varten. Integroidun akun tapaan pyörän painopiste säilyy keskellä ja matalalla. Ulkoinen runkoakku on selkeästi esillä, jolloin esimerkiksi ilkivallan mahdollisuus on suurempi.
Ulkoinen runkoakku on yleisimmin käytössä edullisemmissa malleissa sekä tavarapyörissä, joissa integroidun akun käyttö ei välttämättä ole mahdollista!
Ulkoisten akkujen kapasiteetti vaihtelee yleisesti 300Wh ja 800Wh välillä.
Ulkoinen runkoakku löytyy muunmuassa Trek Allant+ 5-mallista
Tavaratelineakku
Tavaratelineakun tarina on samankaltainen kuin etunapamoottorin: sähköpyörien ensimmäisinä vuosina tavaratelineelle sijoitettu ulkoinen akku oli selkeästi yleisin vaihtoehto, sillä akku oli helppo sijoittaa jo olemassa olevalle tavaratelineelle pienin suunnittelumuutoksin, ilman että runkoon täytyi tehdä muutoksia. Tavaratelineakkujen kapasiteetti on yleensä pienempi ja painopiste ajajan takan ylempänä, joten ajo-ominaisuudet eivät ole välttämättä parhaat mahdolliset. Etuna tavaratelineakuissa on hinta, sillä ne ovat käytössä olevista akkutyypeistä edullisimpia. Siksi niitä näkee edelleen erityisesti edullisimman pään kaupunkisähköpyörissä!
Tavaratelineakkujen kapasiteetit vaihtelevat 300Wh-500Wh välillä.
Tavaratelineakulla on varustettu mm. Crescent Elsa-sähkökaupunkipyörä
Lisäakku
Yhä useampi valmistaja tarjoaa nykyään myös mahdollisuuden lisäakun kiinnittämiseen. Erillisellä lisäakulla saa kätevästi lisää kapasitettia ja sitä kautta lisäkilometrejä ajamiseen! Usein lisäakut kiinnitetään esimerkiksi juomapullotelineen paikalle, ja ne ovat kooltaan näppärän pieniä. Lisäakku kulkeekin helposti mukana vaikka repussa kunnes tarve iskee! Akku kiinnitetään järjestelmään monesti latausportin kautta kiinni olevalla piuhalla, tai vaihtoehtoisesti sille valmiiksi runkoon rakennettuun paikkaan!
Lisäakkuja löytyy esimerkiksi Boschilta ja TQ:lta.
OhjaiNYKSIKÖT
Sähköpyörän näytöllä ja ohjaimella on suuri rooli kokonaisuudessa: niiden avulla pyöräilijä saa määriteltyä kuinka tehokkaan avustuksen haluaa, ja seurattua kaikenlaisia ajotietoja akun latauksesta ajettuihin kilometreihin. Ohjaimesta yleensä tapahtuu myös sähköpyörän käynnistys ja kaikkien ominaisuuksien hallinta.
Yhdistetty näyttö ja ohjain
Yksinkertaisin järjestelmä sähköpyörän ominasuuksien käyttöön! Tankoon yleensä vasemmalle puolelle kiinteästi kiinnitettävä ohjain sisältää yhdessä paketissa niin näytön kuin tarvittavat napitkin. Saat järjestelmän päälle, avustustason säädettyä ja esimerkiksi ohjattua kiinteitä valoja näppäimillä, ja vieressä oleva näyttö kertoo kaiken tarvitsemasi informaation. Esimerkkejä tällaisesta ohjaimesta ovat esimerkiksi Bosch Purion-sarjan ohjaimet. Näitä ohjaimia näkee paljon käytettävän edullisemmissa hybridi- ja maastopyörissä.
Yhdistetyllä näytöllä ja ohjaimella on varustettu muunmuassa Trek Marlin+ 6-maastosähköpyörä.
Erillinen näyttö ja ohjain
Tällä hetkellä ehkäpä yleisin sähköpyörissä käytettävä ohjaintyyppi. Tangon vasemmalle puolelle kiinteästi kiinnitettävä ohjain yhdistyy piuhalla tangon keskelle kiinnitettävään näyttöön, joka on joko kiinteästi kiinni tai näppärästi irrotettava malli. Yleensä hieman suuremmat näytöt tarjoavat entistä kattavammin tietoa, ja se on helposti luettavissa suoraan näkökentän keskellä. Tätä ohjaintyyppiä käytetään hyvin paljon kaikentyyppisissä pyörissä niin kaupungissa, maastossa kuin hybrideissäkin. Tällaisia ohjaimia ovat esimerkiksi Bosch Intuvia ja Kiox-sarjan ohjaimet sekä Shimano EN600-sarjan ohjaimet.
Erillinen näyttö ja ohjain löytyy esimerkiksi Crescent Elder 417Wh-sähköhybridistä sekä Trek Powerfly 4 625w Gen 4-sähkömaasturista.
Runkoon integroitu näyttö ja ohjain
Viime vuosina huomattavasti yleistynyt ohjaintyyppi, jota tapaa erityisesti maasto- ja gravelsähköpyörissä. Rungon yläputken integroitu ohjain on siististi piilossa ja pitää pyörän ulkonäön yksinkertaisen tyylikkäänä. Runkoon integroituihin näyttöihin liittyy usein tankoon kiinnitetty ohjainvipu käytön helpottamiseksi. Järjestelmä käynnistetään rungossa olevasta ohjaimesta, ja siinä on joko integroitu pieni näyttö kuten esimerkiksi TQ HPR50-järjestelmässä, tai näyttönä toimii älypuhelin kuten esimerkiksi Bosch System Controllerissa.
Runkoon integroitu näyttö ja ohjain löytyy esimerkiksi Trek Fuel EXe 8 XT-kevytsähköpyörästä.
Älypuhelinjärjestelmät
Viimeisten muutaman vuoden aikan huomattavasti kehittynyt ohjaintyyppi, joka yleistyy vuosittain kaikentyyppisissä pyörissä. Erittäin pienikokoinen ohjain on integroituna runkoon tai kiinnitettynä tankoon, ja suurempana näyttönä toimii pyöräilijän oma älypuhelin. Järjestelmää voi useimmiten käyttää myös ilman älypuhelinta, jolloin avustuksen taso kerrotaan esimerkiksi erilaisilla väreillä ohjaimessa. Puhelimeen täytyy ladata sähköjärjestelmän valmistajan oma appi, jolloin saat näytölle kaiken tarvittavan tiedon ja vaikkapa navigoinnin.
Älypuhelinjärjestelmän löydät mm. Trek Rail 5 625 W Gen 3-täysjoustosähkömaastopyörästä.
Yleistietoa järjestelmän käytöstä
Kuinka sähköpyörän akkua ladataan?
Jokaisen sähköpyörän mukana tulee luonnollisesti laturi, jolla saat varmistettua sen että sähköavustuksessa on aina virtaa ja avustus toimii kuten kuuluu! Laturien teho vaihtelee mallin mukaan, ja sekä siitä että akun kapasiteetista riippuu latausaika, joka yleensä vaihtelee 4-8 tunnin välillä. Latauksen tasoa ladatessa voi seurata näytöstä/ohjaimesta, tai irrallaan ladatessa akussa olevista led-valoista.
Käytännössä kaikissa sähköpyörämalleissa, joissa akku on irrotettava, lataus onnistuu kahdella tavalla: akun voi irroittaa ja ladata esimerkiksi kotona tai toimistolla, tai akku voi olla kiinni pyörässä jolloin lataus hoituu runkoon integroidun latausportin kautta. Kaikissa tilanteissa lataus onnistuu normaalilla verkkovirralla, pistoke seinään ja virtaa tulee!
Suomen olosuhteissa on hyvä huomioida se, että akkua ei suositella ladattavaksi kylmänä. Jos siis ajelet ympärivuotisesti, on parasta ladata talvisin akkua lämpimässä tilassa, oli se sitten varasto, olohuone taikka toimisto.
Tarvitseeko sähköpyörää päivittää?
Älypuhelinintegroinnin yleistyessä myös mahdollisuudet säätää moottoria ja järjestelmää omien mieltymyksien mukaiseksi kasvavat. Moni valmistaja antaa pyöräilijälle itselleen mahdollisuuden säätää esimerkiksi moottorin tehotasoja itse.
Jokainen sähköpyörä kasataan ja säädetään huolellisesti kahteen otteeseen myymälässämme: kun pyörä kasataan laatikosta esille ja kun se on lähdössä uudelle käyttäjälleen. Tarkistamme kummallakin kerralla sähköjärjestelmien toimivuuden, viimeisimmät päivitykset ja mahdollisuuksien mukaan säädämme järjestelmän käyttäjän tarpeiden mukaisesti.
Kuten kaikissa sähkölaitteissa, myös sähköpyörät vaativat ajoittain päivityksiä. Valmistajien tarjoamat päivitykset pitävät aina niin moottorin, akun kuin ohjaimetkin ajan tasalla ja parhaassa mahdollisessa toiminnassa. Päivitykset vaativat järjestelmien jälleenmyyjiltä löytyvän ohjelmiston, joten näitä varten pyörä tarvitsee tuoda meille huoltoon. Nämä voi hoitaa helposti vaikka vuosihuollon yhteydessä! Myös vikakoodeja syystä tai toisesta saattaa ilmaantua kun liikkuvia osia on paljon. Niiden diagnosointi onnistuu samalla ohjelmistolla, kuten myös tietysti tarvittava korjaus.
Kokonaisuudessaan sähköpyörä vaatii siis hieman enemmän huomiota kuin perinteinen pyörä, mutta tasaisin väliajoin tehtävillä huolloilla sekä tarpeen vaatiessa suoritettavilla korjauksilla pidät pyörät pyörimässä pitkään. Henkilökuntamme käy vuosittain koulutuksia sähköpyöristä, jolla varmistamme aina ajantasaisen tietotaidon ja sitä kautta parhaan mahdollisen huolenpidon pyörällesi, ensimmäisestä koeajosta vuosittaisiin huoltoihin!
Yhteenveto
Sähköpyörä on erinomainen tapa lisätä pyöräilyä, pidentää ajomatkoja ja tehdä ajamisesta juuri sen verran kevyempää kuin itse haluat! Sähköpyörällä kynnys lähteä pyörällä liikkeelle pienenee huomattavasti ja jokaisesta polkaisusta nauttii entistä enemmän. Työmatkat taittuvat kevyesti ja nopeasti ilman suurempaa hikoilua ja kauppareissuilla auton voi jättää kotiin.
Oikean pyörän löytäminen on tärkeää, jotta kaikki nämä ominaisuudet toteutuvat. Tämän oppaan avulla sait toivottavasti hieman lisää työkaluja pyörän hankinnan helpottamiseksi. Tästä eteenpäin seuraavat askeleet ovatkin pyörän hankinta, ja siinä me autamme alusta loppuun. Vastaamme kaikenlaisiin kysymyksiin, autamme oikean mallin löytämisessä ja säädämme sekä varustelemme uuden pyöräsi juuri sinulle ammattitaidolla ja ystävällisellä palvelulla, niin kivijalkaliikkeessämme kuin verkkokaupassakin!